Fases i processos en l’elaboració de la vacuna Covid-19

El procés d’elaboració i testat de les vacunes és laboriós i conscienciós. La màxima prioritat és la seva seguretat i eficàcia, minimitzant en tot moment els possibles efectes secundaris que la inoculació pugui causar a l’organisme.

Cal dir que en ple segle XXI la ciència ha avançat de tal manera que resultats que abans costaven anys d’estudi, ara s’assoleixen en un temps molt més reduït.

El desenvolupament de qualsevol vacuna passa per processos molt laboriosos, que després de la seva aprovació garanteixen que la vacunació és segura i efectiva.

L’objectiu comú de tots els equips professionals dedicats a la seva elaboració és frenar l’expansió d’una malaltia infecciosa i de qualsevol virus, en aquest cas concret el SarsCov-2, que s’ha convertit en una pandèmia mundial.

Tota vacuna és testada i analitzada amb una meticulosa rigorositat, però aquesta molt especialment, ja que genera per sí mateixa alguns recels a la població, degut sobretot a la rapidesa amb què s’ha realitzat tot el procés d’elaboració i testat. A més, els grups negacionistes s’han encarregat de generar infinitat de faules, comportant que part de la població dubti o es senti poc inclinada a la seva inoculació.

No oblidem que l’objectiu prioritari de qualsevol vacuna és salvar vides i minimitzar el risc de patir els efectes més dramàtics de la malaltia.

Fases de desenvolupament de les vacunes Covid-19:

Fase d’exploració:

Cerca d’un antigen preventiu que pugui tractar i/o frenar la malaltia.

Fase 0 o preclínica

És la primera experiència directa contra la malaltia. En possessió ja dels antígens, aquests són estudiats i assajats, sigui en cultius cel·lulars i/ o en animals, per a comprovar la seva eficàcia, seguretat i capacitat immunològica, per a la seva posterior recerca en humans.

Fase 1

Quan els resultats ofereixen una resposta òptima, la vacuna s’administra a un petit grup de voluntaris no superior a 100 persones sanes i sense patologies prèvies per tal de testar així la seva efectivitat. Immunologia i seguretat vital.

Fase 2

En aquesta fase la població testada és major, i ja inclou persones amb alguna simptomatologia clínica.

Es va avaluant més la capacitat de la vacuna i la seva activitat a l’organisme. S’analitzen totes les respostes immunitàries, observant minuciosament els possibles efectes secundaris.

S’estableix la dosi més adequada i idònia per a la inoculació i les pautes a seguir als tantejos del tercer cicle.

Fase 3

En aquest estadi poden participar milers de persones. Els efectes secundaris es van analitzant i processant d’un en un.

En haver-hi més voluntaris implicats, poden augmentar els possibles efectes adversos de la inoculació.

Tots els efectes secundaris són analitzats, avaluats i seqüenciats pels grups de treball implicats en l’elaboració de la vacuna, que es dediquen en tot moment a minimitzar-los i fer més segura i efectiva la vacuna covid-19.

Fase 4

Després de l’aprovació de la vacuna pel Ministeri de Sanitat, junt amb les agències reguladores dels medicaments, es comercialitza, i es continua estudiant i valorant per a poder millorar-la si calgués

Es poden trobar efectes adversos que no van aparèixer en processos anteriors perquè en aquesta fase les persones vacunades augmenten exponencialment.

Després de l’aprovació i comercialització de la vacuna, els estudis i valoracions continuen adaptant-la a les noves variants i/o perfeccionant-la per tal d’augmentar la seva efectivitat i minimitzar qualsevol efecte secundari no desitjat.