Dia Mundial contra el Càncer

,

Com cada 4 de Febrer, arriba el Dia Mundial contra el Càncer. Aquesta celebració, promoguda per la Unió Internacional per al Control del Càncer (UICC, per les seves sigles en anglès) amb el suport de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), és sensibilitzar la població mundial sobre el càncer, amb una incidència especial en l’àmbit de la prevenció.

El càncer és considerat el problema sociosanitari més important a nivell nacional i mundial. Segons l’Observatori del Càncer de l’Associació Espanyola contra el Càncer, es preveu que per al 2030 hi hagi més de 330.000 casos nous de càncer a Espanya. Això vol dir que una de cada tres dones i un de cada dos homes patiran aquesta malaltia al llarg de la seva vida, amb un diagnòstic cada 1,8 minuts.

En aquest sentit, a Catalunya, al 2023 la incidència del càncer el 2023 ha estat de 42.111 nous diagnòstics, 23.945 en homes i 18.166 en dones. Aquestes xifres mostren un augment dels casos del 11,59% respecte a 2022, on el nombre de casos va ser de 37.736. La taxa de supervivència a 5 anys també ha augmentat percentualment respecte a 2022, sent més alta en dones, un 65,3%, que en homes, un 53,7%.

Les reivindicacions

Per açò, el Dia Mundial contra el Càncer i sota el lema “Per unes cures més justes”, es fa una crida a l’acció als governs de tot el món perquè, entre d’altres qüestions, es fomenti una atenció centrada en el pacient que reconegui les necessitats úniques de tots els grups de pacients i promogui la seva participació en les decisions sobre la seva salut.

També es demana que es treballi sobre els determinants socials sistèmics de la salut que impedeixen que una persona accedeixi a l’atenció oncològica i abordar els prejudicis i les suposicions basades en diversos marcadors socials treballant amb les comunitats per a aconseguir programes més eficaços i centrats en les persones.

La UICC demana que el benestar de tots els ciutadans se situï en el centre de les polítiques sanitàries per a garantir que totes les persones tinguin el mateix accés a l’atenció que salva vides, sense importar les seves circumstàncies. Fundació Sant Francesc d’Assís s’afegeix a aquesta demanda fent-se ressò de la celebració d’aquest Dia Mundial contra el Càncer.