Confinament saludable

Confinament saludable

A causa de l’excepcionalitat d’aquest estat d’alarma i el confinament domiciliari al qual ens trobem, us deixem les recomanacions que la Generalitat de Catalunya ens aconsella  per poder portar-lo d´una manera mes saludable tant física com psicològicament.

Mica en mica i entre tots, aconseguirem superar aquesta  situació tan sobtada, insòlita e inimaginable.

Cuidem-nos.

Pots consultar la informació oficial i actualitzada per la Generalitat de Catalunya sobre el Coronavirus i l’actual estat d’alarma a la secció Coronavirus del web de la Generalitat de Catalunya.

5 consells per a un confinament saludable

El fet de romandre a casa durant un llarg període de temps pot alterar els hàbits de vida i crear cert malestar psicològic.

Seguir alguns consells us pot ajudar a fer l’estada més agradable.

1. Manteniu una actitud positiva!

Quedar-se a casa és el millor que podeu fer per frenar la transmissió del virus i protegir la salut de les persones més vulnerables.

No penseu que sou a casa perquè no us deixen sortir, sinó perquè fer-ho és unacte de responsabilitat per al bé comú. Tingueu present que és una situació temporal i que es tracta de viure-la de la millor manera possible. Preneu-vos-ho com una oportunitat per passar més tempsen família i per desenvolupar l’enginy i la imaginació i cercar altres opcions de lleure.

Llegiu, dediqueu temps a algun hobby o afició. Aquests dies hi ha un munt d’activitats d’entreteniment i cultura gratuïtes a Internet. Gaudiu-ne. Trieu-ne algunes per gaudir-ne plegats amb la família.

2. Activeu-vos i trenqueu amb el sedentarisme

Ser a casa no vol dir estar-se asseguts al sofà sense fer res. La vostra llar és plena d’oportunitats per mantenir-vos físicament actius, només cal aprofitar-les:

  • Les tasques domèstiques són una bona manera de fer despesa energètica: escombreu, fregueu, netegeu els vidres, feu-vos el llit, etc.
  • Aprofiteu per fer allò per al que mai tenim temps: endreçar armaris, roba, papers i calaixos.
  • Poseu-vos música i balleu.
  • Quan mireu la televisió, aixequeu-vos per canviar el canal en lloc de fer-ho amb el comandament. També podeu fer estiraments i/o exercicis flexionant els turmells i els genolls.
  • Camineu mentre parleu per telèfon.Utilitzeu les escales quan aneu a comprar o a passejar el gos. No estigueu més de 2 hores seguides asseguts.
  • Feu bricolatge.
  • Treballeu al jardí o a l’hort, si en teniu, o tingueu cura de les plantes.
  • Si teniu espai per fer-ho, netegeu la bicicleta, la moto o el cotxe.
  • Si teniu bicicleta estàtica o cinta per caminar, aquest és un bon moment per utilitzar-les.Feu algun programa d’exercici físic suau o ioga a través del mòbil o d’Internet.

3. Seguiu una alimentació saludable

Aprofiteu que sou a casa per alimentar-vos de forma equilibrada: el fet d’haver de dinar fora o amb carmanyola per complir amb les obligacions laborals o acadèmiques pot limitar la tria d’opcions saludables.

Tingueu en compte que, tot i que us mantingueu actius, romandre a casa comporta menys despesa energètica de la que és habitual i que el fet de no tenir les ocupacions rutinàries pot fer augmentar la sensació de gana.

Potencieu el consum de fruita fresca, verdura del temps i llegums, i eviteu el consum d’aliments rics en sucres i/o greixos i el menjar ultraprocessat. Si piqueu entre hores, opteu per fruita seca o cereals integrals.

Recordeu que la millor beguda és l’aigua. Si feu servir l’aigua de l’aixeta reduireu viatges, envasos de plàstic, residus i us gastareu menys diners.

Intenteu fer els àpats plegats i dediqueu-hi un temps adequat i sense utilitzar els mòbils i les tauletes. Aquest pot ser un bon temps per cuinar amb els infants i per provar noves receptes bones i saludables.

A l’hora d’anar a comprar:

  • Penseu en tot el que necessiteu per sortir el menys temps possible.
  • Aneu-hi sols.
  • Cal mantenir la distància d’aproximadament 1,5 metres amb la restade clients i/o personal de l’establiment.
  • Si veieu que hi ha molta gent, espereu-vos fora.
  • Sempre és molt millor portar les vostres bosses, carros o cistells per comprar.
  • Eviteu, com sempre, tocar aliments que no us heu de quedar.
  • No parleu, estossegueu o esternudeu a prop de cap aliment ni persona.
  • Utilitzeu guants d’un sol ús per triar fruites i hortalisses.
  • Pagueu amb targeta i eviteu utilitzar diners en metàl·lic.
  • Agraïu la important tasca de les persones que continuen treballant per garantir a thotom els servies mínims indispensables.

MOLT IMPORTANT: durant tot aquest procés, cal evitar tocar-nos la cara, els ulls, evitar tocar superfícies, etc., i així que arribeu a casa, cal rentar-vos les mans ràpidament i a consciència.

4. Aprofiteu la tecnologia, però feu-ne un ús responsable

Internet, els ordinadors, les tauletes i els dispositius mòbils són els vostres aliats per fer teletreball, estudiar, fer gestions i gaudir del temps de lleure, però sobretot per mantenir-vos en contacte amb els vostres familiars i amics. Truqueu-los, envieu-los missatges, feu videoconferències, etc. Us sentireu menys aïllats i més a prop.

Quan utilitzeu aquests dispositius:

  • Aparteu la mirada uns 20 segons cada 20 minuts a una distància d’uns 6 metres.
  • Parpellegeu sovint.
  • Manteniu una distància adequada entre els ulls i la pantalla.
  • Inclineu les pantalles lleugerament cap enrere per evitar ombres i reflexos.
  • Intenteu no utilitzar-les durant les 2 hores prèvies a anar a dormir.

MOLT IMPORTANT: durant tot aquest procés, cal evitar tocar-nos la cara, els ulls, evitar tocar superfícies, etc., i així que arribeu a casa, cal rentar-vos les mans ràpidament i a consciència.

5. Si a casa hi ha infants…

Tot i que no vagin a escola, procureu que mantinguin un horari i una rutina diària.

Limiteu el temps que passen davant les pantalles: es recomana un màxim d’una hora i mitja diària. Convé, a més, que quan les utilitzin mirin de lluny entre 5 i 10 minuts cada hora.

Afavoriu el joc actiu sempre que sigui possible: jugar a fet i amagar, ballar, fer gimnàstica, etc. Si teniu jardí o pati, engresqueu-los a jugar a pilota o a fer una volta amb bicicleta.

El joc educatiu també és una bona opció: peces de construcció, trencaclosques, manualitats, activitats de càlcul, etc. Si ja saben llegir, els contes,els còmics i les novel·les infantils són una bona manera de mantenir-los entretinguts.

També pot ser un bon moment per implicar-los en les tasques domèstiques: animeu-los que participin en l’elaboració dels àpats, a parar i desparar la taula,a mantenir endreçada la seva habitació, etc.

Intenteu explicar-los per què cal quedar-se a casa a fi que no visquin el confinament com una experiència negativa. Aquest és també un bon moment per reforçar els hàbits d’higiene, per explicar i practicar conjuntament un bon rentat de mans, etc.

 

Confinament saludable

Descarrega aquí els 5 consells per a un confinament saludable en versió PDF.

0 comentaris

Escriu un comentari

Tens alguna cosa a dir?
Deixa'ns la teva opinió!

Escriu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *