Èxit de la prova pilot sobre l’ús de les TIC en el tractament de l’autisme

, ,

La Fundació TIC Salut i Social, la Fundació Sant Francesc d’Assís, la Fundació Privada Autisme Guru i l’eHealth Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) compten ja amb els resultats del Projecte d’ús de les TIC en el tractament del Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). L’estudi ha permès detectar beneficis en la combinació de determinats dispositius en entorns tecnològics immersius dirigits a participants amb diferents graus de TEA que viuen a centres residencials.

La coordinadora de l’estudi i responsable d’Atenció Digital Personalitzada de la Fundació TIC Salut i Social, Núria Abdón, destaca que «els resultats de la prova pilot són positius, ja que hem obtingut valors favorables en aspectes cognitius i socials segons el tipus de tecnologia emprada”. Abdón afegeix que “l’estudi ens ha permès assolir el nostre objectiu, que era identificar metodologies i models d’atenció a persones amb TEA mitjançant les TIC».

La prova pilot es va fer sobre 33 participants amb TEA de grau II o III, i amb discapacitat intel·lectual – 6 menors d’edat i 27 adults  –, atesos a GURU i la FSFA. Les intervencions van realitzar-se de forma individual, grupal i grupal col·laborativa. A més, estaven adaptades als perfils dels participants.  Es van centrar en les principals àrees d’intervenció d’aquest trastorn. Aquestes són la comunicació i la interacció social, la regulació conductual i l’autonomia i autodeterminació.

Sala d’immersió tecnològica

Pel que fa a GURU, la Fundació TIC Salut i Social va equipar una sala d’immersió tecnològica. Aquesta estava integrada amb tauletes, una megataulet, un seient amb estimulació vibro-acústica, i dispositius de construcció i programació. La tecnologia es va provar durant dos mesos sobre 19 participants.

Cal remarcar que, segons l’informe, la combinació del seient vibroacústic i les tauletes és la solució que millor acollida va tenir. Això per la seva adaptabilitat a diferents tipus d’activitat, la possibilitat de regular el nivell d’estímuls que cada participant rep i la facilitat d’ús.

Per a Pat Sánchez,  de GURU, “la prova pilot ens ha permès implementar un model d’intervenció efectiu, accessible, comprensiu i motivant per a infants, joves i adults. S’ha pogut ampliar el nombre d’activitat d’oci autodeterminat. També s’han oferit activitats motivadores per evitar el deteriorament cognitiu i motriu. D’aquesta experiència també s’han beneficiat la resta de companys, ja que les activitats implementades durant  la prova pilot es segueixen realitzant amb totes les persones que viuen a la residència. L’ús de la tecnologia en les activitats del dia a dia de la llar es una línia consolidada en el model d’intervenció que oferim des de Guru».

 Entorn virtual immersiu

En quant a FSFA, va testejar un projector de 360 graus que proporciona una experiència immersiva i multi-sensorial. Ho aconsegueix mitjançant la combinació de gràfics 3D, so, vídeos d’entorns reals i simulats, seguiment de moviment i dispositius de visualització. Així, aquesta tecnologia es va provar durant tres mesos en 13 participants ingressats al centre. Durant aquest temps es va observar una millora progressiva en les habilitats cognitives, motores i socials. A més, es va apreciar una fascinació general pels estímuls visuals relacionats amb la realitat.  Des de la FSFA, s’explica que «l’experiència de poder incorporar una sala immersiva ha significat un canvi qualitatiu en la intervenció que s’ofereix a la Residència les Hortènsies, obrint noves línies d’intervenció». 

Metodologia 

La metodologia de l’estudi s’ha dissenyat per facilitar la integració progressiva de la tecnologia en les rutines del dia a dia. A més, el disseny s’ha fet amb la mirada posada en la transferibilitat als entorns residencials i escolars. L’eHealth Center de la UOC ha participat donant assessorament metodologic en el disseny i l’avaluació del projecte.  «L’estudi és un primer pas per demostrar els beneficis d’aquesta tecnologia», apunten. L’estudi, però, «té limitacions i caldria replicar-ho sobre una mostra més gran i més diversa amb la participació de més centres».  

Sobre l’autisme

El TEA és un trastorn del neurodesenvolupament que es manifesta durant la primera infància i acompanya a la persona durant tota la seva vida. Es pot presentar en diferents graus de severitat en les àrees de comunicació i interacció social, i la d’interessos restringits i conductes repetitives. Alhora, pot associar-se amb altres trastorns i pot generar diferents nivells intel·lectuals. Segons apunta la Federació Autisme Catalunya, 1 de cada 100 persones té aquest trastorn, i a Catalunya es calcula que el tenen prop de 77.000 persones.