Trastorns de conducta en persones amb discapacitat intel·lectual (D.I.)

Alteracions de conducta

Què són els trastorns de conducta?

Avui en dia hi ha consens en la definició de trastorn de conducta:

“Les alteracions de conducta comprenen una sèrie de comportaments diferents des del punt de vista socio-cultural d’una intensitat, freqüència i duració tals que comporten una alta probabilitat de posar en greu compromís la integritat de l’individu o els altres, o que comporten una limitació clara de les activitats de l’individu i una restricció important en la seva participació en la comunitat”.

Les alteracions de conducta poden ser degudes a factors biològics, psicològics o relacionats amb l’entorn.

Així per exemple, una agressió pot ser conseqüència d’una diversitat de factors, com ara un malestar físic, fruit de malalties mèdiques, un desconfort emocional juntament a una incapacitat per a comunicar-se.

Factors relacionats amb les alteracions de conducta

Factors biològics

S’ha comprovat que diverses formes de conducta auto i heteroagressives poden ser el resultat de descàrregues elèctriques en algunes parts del cervell (lòbuls frontal i temporal), o es poden deure a una irritabilitat prèvia a una crisis epilèptica o a un estat post crític.

Símptoma d’una malaltia mental

Els problemes de conducta són la primera conseqüència que constitueixen la causa fonamental d’un tractament psico farmacològic.

Dèficits sensorials

Els dèficits sensorials (visuals i auditius) poden ser motiu de malestar, sobretot si no es detecten i no es corregeixen de forma adequada, fins i tot en persones amb discapacitat intel·lectual i amb més necessitats de suport.

Factors de tipus genètic

L’anomenat fenotípic conductual es refereix als patrons conductuals específics i característics de determinats trastorns genètics.

Desenvolupament maduratiu

Atès que el desenvolupament del sistema nerviós i del llenguatge, dels mecanismes de comprensió i d’expressió estan afectats, les persones amb D.I. tindran més possibilitats de respondre de forma impulsiva quan estan amb molts estímuls, tant interns com externs, en tenir dificultat per comprendre.

Utilitat dels registres de conducta

L’alteració de conducta serveix a la persona per a un propòsit concret, a més d’una finalitat comunicativa.

Els registres de conducta ens serviran per saber les contingències que mantenen la conducta, és a dir, l’associació entre l’aparició d’una conducta, les circumstàncies que la precipiten (antecedents i estímuls) així com les seves conseqüències, condicions reforçadores que la mantenen.

Podrem elaborar hipòtesis que serviran de guia per a la intervenció posterior.

Dr.Antonio Luis Muñoz

Bibliografia: Quadern de bones pràctiques en la discapacitat intel·lectual. Col·legi de Metges de Barcelona